Hjem » Arrangementer » Mød forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Mød forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen

03. nov. 2022 | 19:00

Forfatter fortæller om Margrete I

I sommer havde vi her i Tønder Kommune besøg af Danmarks regent, Dronning Margrethe II. En nutidig dronning i et moderne demokrati, en på sin egen måde stærk og indflydelsesrig kvinde.

Nu får vi også mulighed for at møde Dronningens navnesøster og en af middelalderens mest markante og magtfulde kvinder, Dronning Margrete I. Torsdag den 3. november besøger forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen nemlig Emanuel for at fortælle om sin roman fra 2020 med titlen Margrete I. Her får vi indblik i en tidsperiode, hvor en anderledes form for styrke og magt var påkrævet.

Anne Lise Marstrand-Jørgensens roman om Margrete I er et spændende psykologisk drama om Valdemar Atterdags yngste datter, født i 1353. Allerede som tiårig blev Margrete gift med Norges kong Håkon og sendt hjemmefra. Hendes opgave i Norge var enkel: Hun skulle føde en arving til den norske trone og knytte Danmark og Norge tættere sammen.

Da Valdemar døde uden at efterlade sig en søn, var der ingen indlysende tronfølger. På trods af interne stridigheder og truslen om krig udefra lykkedes det Margrete at få valgt sin kun femårige søn Oluf til konge af Danmark. Hun regerede på hans vegne og havde allerede tidligt en tydelig drøm om fremtiden: Norden skulle samles til ét rige – og hun skulle selv stå i spidsen for unionen.

Anne Lise Marstrand-Jørgensens bog fik mange roser med på vejen, da den udkom, og forfatteren vandt DR Romanprisen for fortællingen om den stærke og bemærkelsesværdige kvinde fra Danmarkshistorien.

I en anmeldelse af bogen kan man på litteratursiden.dk læse: ”Storslået historisk roman om Margrete I fortæller lyslevende om magtmennesket og kvinden, der på alle måder overskred sin tids grænser for at skabe fred”.

Og om sprogbrugen skriver anmelderen: ”Det lyriske og sanselige sprog med mange metaforer angiver stemninger og sindelag. ”Himlen er skuret lilla, stænket med guld”. ”Vinternatten er et vingeslag, menneskene er dun, der falder fra himmelhvælvet”. Gamle talemåder, citater fra Bibelen bruges i dialoger og beskrivelser i en troværdig balance, der fortæller om værdier og tidens tankegods”.

Litteratursidens anmelder slutter med konklusionen: ”Forfatteren har sat nye standarder for den historiske roman, ligesom hun gjorde med Hildegard. Danmarkshistorien bliver lyslevende med dette vellykkede portræt af en kvinde og et magtmenneske”.

På bog-ide.dk beskrives bogen: ”Historien om Margrete I rækker ud over hendes samtid. Det er en roman om, hvordan en ung kvinde trodser rammerne for et kvindeliv i middelalderen og sætter sig for at bruge magten til at skabe fred. Det er et gribende psykologisk portræt af en usædvanlig politisk begavelse, der bliver ved med at fascinere på tværs af århundreder – en fortælling om middelalderens Norden, om ensomhed og drift, kærlighed, tro og overtro”.

Du kan på www.bog-ide.dk se uddrag af flere anmeldelser.

Anne Lise Marstrand-Jørgensen (f.1971) debuterede i 1998 med digtsamlingen “Vandring inden ophør” og har siden udgivet flere digtsamlinger og romaner. Hun er uddannet cand.mag. i litteraturvidenskab og har bl.a. arbejdet som anmelder for Berlingske Tidende. I perioden 2014-2016 var Anne Lise Marstrand-Jørgensen desuden formand for Statens Kunstfonds Litteraturudvalg.

Mød forfatteren Anne Lise Marstrand-Jørgensen