Hjem » Arrangementer » Ind i Højskolesangbogen – Foredrag med Line Rishøj

Ind i Højskolesangbogen – Foredrag med Line Rishøj

30. okt. 2022 | 14:00 - 16:00

På rejse i Højskolesangbogen

Ikke alle i Danmark har det samme nære forhold til Højskolesangbogen og fællessang, som vi kender her fra Sønderjylland med egnens særlige historie.

Men alle lærte Højskolesangbogen og sangglæden at kende med DR’s udsendelser under Corona-epidemien, hvor opfordringen var ”Fællessang hver for sig”.  Det lød jo som en selvmodsigelse, og man spurgte sig selv: Kan man virkelig det – skabe sangfællesskab på digital distance?” Ja, det kunne man!

Hvad er det, Højskolesangbogen er og kan? Det får vi uddybet i et spændende foredrag med Line Rishøj den 30. oktober, som Sing’n Swing og Skærbæk Egnskor har arrangeret i samarbejde med Emanuels Café.

Foredraget er en hæsblæsende rejse gennem Højskolesangbogens 19 udgaver, som byder på både små og store redaktionelle forandringer, boykotter, skænderier og krig.  Vi går bag kulisserne på en sangbog, som har en betydelig plads i den danske kulturarv og vedbliver med at være en kilde til glæde, men samtidig også til stor debat hos danskerne på godt og ondt.

I foredraget kommer vi også omkring, hvordan fællessangen har udviklet sig i takt med Højskolesangbogens udgaver, hvilke andre højskolesangbøger der har været på markedet udover den ”autoriserede” fra højskoleforeningen og hvordan sangbogen har afspejlet sine brugere gennem tiden.

Vi glæder os til at få del i Line Rishøjs store viden om Højskolesangbogen, så vi også selv får mulighed for at tage stilling til og måske endda deltage i de til tider dramatiske diskussioner, der stadig finder sted og som siger noget om, hvor meget lige netop den sangbog betyder for os.

Arrangementet udbydes i tilknytning til strikkefestivalen Masker i Marsken.

Arrangementer starter kl. 14.

Ind i Højskolesangbogen - Foredrag med Line Rishøj